Inzet subsidie van ZonMW voor het Living lab sport en bewegen € 7.330 nadeel (incidenteel)
Inzet voor personele uren van de ontvangen subsidie voor het Living lab sport en bewegen (impuls voor de combinatie DOP, open club en lokaal sportakkoord (zie ook Programma 5 waar de opbrengst wordt begroot)
Aanvullend onderzoek rekenkamer commissie € 20.000 nadeel (incidenteel)
Motie raadsvergadering 5 maart 2020:
Onderzoek instellen naar kansen en risico's van een actief grondbeleid, mede op basis van evaluatie nota grondbeleid 2013 en met de casus Muyland in het achterhoofd.
Opstal- en inboedelverzekering € 137.000 nadeel (structureel)
In 2018 hadden wij de opstal- en inboedelverzekering opnieuw moeten aanbesteden. Het gaat hier niet alleen om de verzekering van het gemeentehuis, maar om het totaal van onze opstallen en de daarbij behorende inboedel. Vanwege de brand in het gemeentehuis is dat toen uitgesteld en is de lopende verzekering verlengd. Inmiddels heeft de Europese aanbesteding plaatsgevonden. Daarbij werd in eerste instantie op slechts 45% van het totaal te verzekeren pakket ingeschreven door verzekeraars. Met tussenkomst van de verzekeringsmakelaar is door een aantal verzekeraars de overige 55% verzekerd. Verzekeraars houden bij hun premiestelling rekening met het recente schadebeeld. De premie voor de opstal- en inboedelverzekering stijgt met €137.000 van €128.000 naar €265.000. Verantwoording in deze tussentijdse rapportage vindt plaats op de kostenplaats van het gemeentehuis. De hogere premiestelling werkt echter door in alle op onze polis verzekerde opstallen en inboedels.
Dividend BNG € 16.000 nadeel (structureel)
Lagere dividendopbrengst. De nettowinst van BNG bedraagt over 2019 € 163 miljoen (2018 € 337 miljoen). De belangrijkste oorzaken van de daling van de nettowinst ten opzichte van 2018 zijn een lager resultaat financiële transacties en hogere voorzieningen voor kredietverliezen. Werd over 2018 nog € 2,85 dividend per aandeel uitgekeerd, over 2019 is dat nog € 1,27 per aandeel. Het dividend over 2019 bedraagt € 24.000 waar we € 40.000 hebben begroot.
Op 1 april 2020 berichtte de BNG ons, dat de uitbetaling van het dividend over 2019 in ieder geval is uitgesteld tot 1 oktober 2020. Het is de uitdrukkelijke intentie van de BNG om het dividend na
1 oktober 2020 uit te keren. Mocht dat te zijner tijd door onvoorziene ontwikkelingen niet mogelijk blijken of niet geoorloofd zijn, dan zal de BNG met een aangepast voorstel komen.
Kapitaallasten oude gemeentekantoor € 124.486 voordeel (incidenteel)
De afwaardering van het oude gemeentekantoor in de jaarrekening 2018 leidt tot een andere boekwaarde. Bij het opstellen van de begroting 2020 was de jaarrekening 2018 nog niet vastgesteld daarom kan dit nu pas gecorrigeerd worden.
Overheveling deel van het krediet herbouw gemeentekantoor
Binnenkort krijgt u een informatiememo/nota waarin we de stand van zaken financiën gemeentehuis zullen opnemen. In die informatiememo/nota geven we aan welke noodzakelijke aanpassingen van budgetten nog nodig zullen zijn, zowel in de lasten als in de baten. We hebben dan ook meer duidelijkheid over de nog verwachte uitkering van verzekeraars, onder andere i.v.m. BTW. In de 2e Turap komen we hierop terug.
Microsoft Licenties 2020-2023 € 41.000 nadeel (structureel)
Er is gezamenlijk met de gemeente Overbetuwe een aanbesteding gedaan voor een nieuw contract voor de licenties Microsoft. Mede door de aanbesteding met Overbetuwe is de prijsverhoging beperkt gebleven.
Mobiele abonnementen en verbruik, informatiebeveiliging, complexe aanbestedingen, kantoorautomatiseringstools
Door plaats onafhankelijk werken zijn er meer medewerkers met een mobiele telefoon.
De informatiebeveiligingsrisico's en eisen nemen toe. We hebben ons gecommitteerd aan deelname VNG/GGI Veilig. Hierdoor wordt ons netwerk actief gemonitord. Complexe ICT aanbesteding waarvoor externe expertise noodzakelijk is, kantoorautomatiseringstools in kader van de Wet open overheid en middelen ter ondersteuning van procesgericht werken zijn nodig. Bij de 2e turap hebben we beter in beeld wat dit allemaal gaat kosten en komen we hierop terug.
Covid-19-maatregelen € 33.000 nadeel (incidenteel) en investering van € 12.000
Door de Corona-crisis
- loggen er meer medewerkers tegelijkertijd in. Daarvoor zijn meer licenties nodig.
- werken er meer medewerkers vanuit huis. Daarvoor is meer internet bandbreedte nodig.
- verbruiken de medewerkers thuis mogelijk meer belminuten en data. Het exacte effect kunnen we achteraf bepalen.
- was de implementatie en introductie van MS Teams noodzakelijk om het samenwerken op afstand mogelijk te maken.
- kunnen de toetsenborden en muizen niet meer worden gedeeld en moeten deze extra worden aangeschaft.
- kunnen zelfstandigen inkomensondersteuning aanvragen via de Tozo regeling
De Investering leidt tot structurele kapitaallasten van € 4.100 vanaf 2021 tot en met 2023
Drie onderdelen van de totale salariskosten moeten worden aangepast. Twee onderdelen (Functiewaardering en Sociale lasten) hebben te maken met het feit dat nog niet de juiste bedragen bekend waren bij het opstellen van de kadernota 2020 en begroting 2020. Deze onderdelen hebben ook deels een structureel karakter. Een onderdeel heeft te maken met een boekhoudkundige correctie.
Salarissen – functiewaardering € 68.911 nadeel (incidenteel/structureel lager)
In de 2e Turap 2019 hebben wij reeds aangegeven dat het definitieve resultaat van de onderhoudsronde functiewaardering in het vierde kwartaal 2019 bekend zou zijn. De extra kosten als gevolg van de onderhoudsronde functiewaardering bedragen € 68.911. Onderhoud functiewaardering kende een terugwerkende kracht. De belangrijkste kosten voor deze ronde zijn meegenomen bij de jaarrekening 2019. De pensioenpremies kunnen echter pas in januari van het jaar daarop worden afgedragen. Dit komt omdat het pensioengevend inkomen voor het ABP in januari wordt vastgesteld. Bij het "reguliere" pensioengevend inkomen wordt opgeteld het bedrag dat in het voorgaande jaar aan variabelen is uitbetaald, in dit geval dus de nabetaling FUWA. € 55.000, van dit bedrag betreft de pensioenpremies. € 13.911 betreft een nacalculatie a.g.v. de onderhoudsronde. Van het totale bedrag is € 46.481 structureel.
Salarissen – sociale lasten € 300.000 nadeel (incidenteel/structureel lager)
Bij het opstellen van de begroting gebruiken wij de bedragen van de kadernota als uitgangspunt.
In de basisberekening (februari/maart 2019) voor begroting 2020 is uitgegaan van de basis staat van personele lasten 2019. Bij deze berekening zijn de sociale lasten te laag ingeschat waardoor het totaalbedrag begroot lager uitkwam. De bijstelling in augustus 2019 als gevolg van de nieuwe cao was in de basis correct. Doordat de originele staat van personele lasten (die als basis diende voor de kadernota 2020) te laag was, worden we nu geconfronteerd met extra kosten van € 300.000.
Vanaf het jaar 2021 € 116.000. De cijfers in de Kadernota zijn leidend voor de op te stellen begroting .
Salarissen – incidentele personeelskosten € 102.000 nadeel (incidenteel)
De invulling voor het project Effectieve Dienstverlening is niet in de raming 2020 verwerkt. De dekking daarentegen is wel verwerkt. De verwerking in deze rapportage herstelt deze omissie.
Van Werk Naar Werk (VWNW) budget
Ons HR-beleid om structurele formatie zo veel mogelijk in dienst te nemen (aanstellingsbeleid nieuwe medewerkers) en de keuze om eigen risicodrager zijn, heeft tot gevolg dat bij (onvrijwillig) ontslag van een medewerker wij WW betalen en een transitievergoeding moeten betalen. De hoogte en de lengte is onder meer afhankelijk van het loon, het arbeidsverleden en hoe snel betrokkene weer een baan vindt. Op basis van de huidige gegevens zal dit budget naar verwachting overschreden worden met
€ 350.000,-. Hierbij is rekening gehouden met de boventallige medewerkers die op dit moment op het budget drukken en een inschatting van WW-lasten als gevolg van aflopende contracten. Mogelijk staan daar nog beperkte inkomsten tegenover. Maar de verwachting t.a.v. de arbeidsmarkt als gevolg van de Covid-19 is dat het voor werklozen steeds lastiger zal zijn om een baan te vinden. Het tekort zal daardoor vermoedelijk nog oplopen. Op dit moment kunnen wij hier geen reëlere inschatting van maken.
We stellen voor ieder jaar in de jaarrekening te verantwoorden hoeveel budget we hiervoor nodig hebben gehad, omdat ook dan bekend is welke inkomsten uit detacheringen hierin nog meegenomen kunnen worden.
Technische wijzigingen
Opbrengst precariobelasting en Reservering opbrengst precariobelasting (budgetneutraal)
In november 2015 heeft u besloten om precariobelasting op elektriciteits- en waterleidingen te gaan heffen. Door Vitens zijn bezwaarschriften ingediend tegen deze heffing. Op 29 maart 2019 deed de Hoge Raad uitspraak in een vergelijkbare casus van een andere gemeente. De Hoge Raad oordeelde in het voordeel van Vitens. Dit heeft ertoe geleid dat wij de aanslagen precariobelasting die aan Vitens waren opgelegd hebben vernietigd. De reeds betaalde bedragen over 2016 t/m 2019 zijn aan Vitens terugbetaald. Dit is conform de afspraak die we daarover met Vitens hadden gemaakt. Hiermee hebben wij in de begroting ook altijd rekening gehouden.
De opbrengst precariobelasting van Vitens werd voorheen in de bestemmingsreserve gestort. Door het achterwege blijven van de opbrengst kan deze storting worden geannuleerd.
Voor de jaren 2020 en 2021 stond de toevoeging van de precario Vitens nog in de begroting. met deze administratieve correctie (+€ 940.000/-€ 940.000) wordt dit nu hersteld.
Compensatieregeling Vitens, Uitvoeringskosten Compensatieregeling Vitens en dekking uit bestemmingsreserve (budgetneutraal)
Doordat we geen aanslagen precariobelasting meer opleggen aan Vitens, hoeft de compensatieregeling (€ 940.000) niet uitgevoerd te worden. De uitvoeringskosten van de compensatieregeling (€ 12.500) komen eveneens te vervallen. De compensatieregeling incl.. uitvoeringskosten worden gedekt uit de reserve precariobelasting (€ 952.500).Voor de jaren 2020 en 2021 vindt deze correctie nu plaats.